بررسی و طبقه بندی جریان های گوناگون شعری دهه هشتاد
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی صادقی
- استاد راهنما عباس محمدیان ابراهیم استاجی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
شعر هر دهه به تناسب شرایط سیاسی و اجتماعی آن دهه دچار تغییر و تحوّل می شود. شعر دهه ی هشتاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. گسترش روزافزون فضای مجازی در این دهه باعث جریان یافتن شعر در میان توده های مختلف مردم و ارتباط هنرمندان با هم گردید. این مسأله مزایا و معایبی داشت که مهم ترین مزیّت آن، دسترسی آسان شعرخوانان به تازه های شعر و عیب بزرگ آن رواج مدهای شعری و یکسان نویسی بود. در این دوره ی زمانی، غزل، رباعی، دوبیتی و قالب های نو از رونق بیشتری برخوردار است و قالب هایی مانند مثنوی و چارپاره نیز کم و بیش به کار گرفته می شود؛ امّا از قصیده، قطعه، مسمّط، ترکیب بند و ... تنها به صورت محدود در اشعار آیینی می توان سراغ گرفت. یکی از اتّفاقات تازه در این دهه رواج شعر کوتاه است. این گونه ی شعر بیشتر متأثر از ژانر جهانی «هایکو» است که امروزه در سراسر دنیا گسترش یافته است. از رایج ترین مضامین شعری دهه ی هشتاد، پرداختن به مفاهیم اجتماعی و سیاسی، رواج اعتراض زیرپوستی و توجّه به مفاهیم دم دستی است؛ البتّه در کنار این اندیشه ها، مفاهیم مذهبی و جبهه و جنگ، همچنان در شعر شاعران دیده می شود. از نظر زبان و شیوه ی بیان، در این دهه شاهد جریانی موسوم به «پست مدرن» هستیم که ساختارشکنی های زبانی و شکست روایت، از مشخّصه های برجسته ی آن است. این جریان ابتدا در شعر نو اتّفاق افتاد؛ امّا امروزه غزل و سایر قالب های کلاسیک را هم تحت تأثیر قرار داده است.
منابع مشابه
بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد
ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهههای اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونیهای معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهرهگیری از نظریه بازنمایی در جامعهشناسی هنر و در...
متن کاملبررسی شعر هوشنگ چالنگی و تأثیر آن بر جریان های شعری دهه های ۵۰ تا ۷۰
دهۀ چهل شمسی یکی از درخشان ترین مقاطع شعر معاصر فارسی است. در این دهه، جریان ها و موج های زیادی مانند موج نو، شعر دیگر و شعر حجم از دل شعر نیمایی سر برآوردند. هوشنگ چالنگی از جمله شاعرانی بود که در این دهه به شعر بیوزن موج نو گرایش پیدا کرد و به همراه چند شاعر، گروه «شعر دیگر» را تشکیل دادند که بعدها هستۀ نخستین «شعر حجم» شدند. آموخته ها و آموزه های شعری چالنگی در دهۀ پنجاه سرمشق شاعران جوان مس...
متن کاملبازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش ...
متن کاملزمان بندی جریان های نقدی و رویدادهای اقتصادی: الگویی برای طبقه بندی اقلام تعهدی
پیشبینی جریانهای نقدی و تغییرات آن به عنوان یک رویداد اقتصادی از دیرباز مورد توجه قرار داشته است چرا که، پیشبینی مناسب جریانهای نقدی بخش قابل توجهی از نیازهای اطلاعاتی مرتبط با جریانهای نقدی را مرتفع مینماید. با توجه به رسالت اول گزارشگری مالی یعنی فراهم آوردن اطلاعات جهت کمک به سرمایهگذاران در ارزیابی مبلغ، زمانبندی و پیشبینی جریانهای نقدی و نقش حسابداری تعهدی به عنوان مبنای تهیه این ...
متن کاملبررسی شعر هوشنگ چالنگی و تأثیر آن بر جریان های شعری دهه های 50 تا 70
دهۀ چهل شمسی یکی از درخشان ترین مقاطع شعر معاصر فارسی است. در این دهه، جریان ها و موج های زیادی مانند موج نو، شعر دیگر و شعر حجم از دل شعر نیمایی سر برآوردند. هوشنگ چالنگی از جمله شاعرانی بود که در این دهه به شعر بیوزن موج نو گرایش پیدا کرد و به همراه چند شاعر، گروه «شعر دیگر» را تشکیل دادند که بعدها هستۀ نخستین «شعر حجم» شدند. آموخته ها و آموزه های شعری چالنگی در دهۀ پنجاه سرمشق شاعران جوان مس...
متن کاملجریان سیال ذهن و تاثیر آن بر روایت در سینمای دهه هشتاد ایران
یکی از مهمترین وجوه زیبایی شناسانه رمان مدرن، بهرهگیری از تمهید جریان سیال ذهن است. مفهوم سیالیت ذهن در اوایل قرن قبل و تحت تاثیر اندیشههای زیگموند فروید وکارل گوستاو یونگ به منصّه ظهور رسید. در ادبیات مدرن، جریان سیال ذهن تهمیدی است که در آن هنرمند از بیان ذهنیات شخصیتهای داستان که آمیزهای از ادراکات، خاطرات و تداعیها هستند آگاهانه بهره میگیرد و به کمک تکگویی درونی، روایت نامنسجم اما ه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023